Ad hoc

Ad hoc

Iets wat niet veel voor komt bij ons zijn acties die niet gepland zijn. Vroeger, lees sinds kort, kon ik daar niet op anticiperen. Maar tegenwoordig heb ik Maarten als medewerker in mijn bedrijf zodat we veel flexibeler zijn, en ik kan de enorme vraag naar opdrachten beantwoorden. Maar er kan dus ook, zoals ik mijn blog begon, op onverwachte situaties makkelijker inspelen.

Hoe het begon

Zoals altijd kom ik altijd eerst op de klus kijken. De vraag was of ik een stuk parketvloer in een kantoortje op de huidige parketvloer kon aan laten sluiten. Tevens moest de bestaande parketvloer een onderhoudsbeurt hebben. Deze vloer had aardig op zijn donder gekregen in de loop der jaren. Er zaten ook wat krassen, deuken en vlekken van een agressief schoonmaak middel in de vloer.

Meneer had zelf al de ondervloer in het kantoortje gelegd, niets op aan te merken. En had het parket ook al in huis, vanwege zijn bouwkennis had hij deze waarschijnlijk via een connectie op de kop weten te tikken. Uiteraard de ingekochte partij hout goed bestudeerd en zag dat het van goede kwaliteit was.

Nadat ik de offerte had opgemaakt kreeg ik al snel akkoord voor de opdracht om de vloer in het kantoor te leggen en de bestaande vloer de onderhoudsolie te zetten.

Aan de slag

Eenmaal begonnen met het leggen van de parketvloer in het kantoor, komt de vraag of de krasjes en plekken van een bijtend schoonmaakmiddel weggaan na het onderhoud in de huidige parketvloer. Tijdens mijn bezoek had ik aangegeven dat de vlekken mogelijk niet weggaan en krassen gecamoufleerd werden. Als het echt weg moet dan is schuren de enige en beste optie. Maar ja, er zit qua kosten wel een groot verschil in, dus dat moet afgewogen worden.

We hebben de parketvloer erin gemaakt en ziet er netjes uit. De volgende dag schuren en de vloer in de onderhoudsolie zetten. Tenminste…?

De volgende dag

Maarten gaat vast aan de slag met het schuren van de parketvloer in het kantoor.

Mij wordt gevraagd door mevrouw of de krasjes, deukjes en vlekken weggaan na het aanbrengen van de onderhoudsolie. Zoals ik de dag ervoor meldde kon ik daar geen garanties op geven. Op een vloer moet immers geleefd worden dus dat kan gebeuren na verloop van tijd.

Ik ben ondertussen onderweg voor andere dingen zoals naar de slijper van de zagen, de groothandel en wat administratieve zaken. Dan gaat de telefoon.

“Dennis? Met Jaap we willen de bestaande parketvloer toch geschuurd hebben, kan dit aansluitend uitgevoerd worden?” . Ik antwoord “Ehm ja… dat kan, maar dan rijdt ik nu direct naar de groothandel en haal nog iets meer olie voor jullie vloer en kom ik er ook bij”. Dus bij de groothandel nog wat olie gehaald en heb ik samen met Maarten de schouders eronder gegooid en de rest van de vloer geschuurd. De andere bezigheden konden op een later tijdstip uitgevoerd worden.

De vloer is weer schitterend geworden en de klant blij dat de vloer toch nog als nieuw is geworden. Dit is één van de voordelen van met zijn tweeën werken je sneller op situaties inspelen.